Friday, November 25, 2011

Ketahui Sejarah Asal Usul Keturunan Bugis Di Malaysia

Sebelum itu suka saya tegaskan di sini Saya Bangga Jadi Anak Bugis ceh ceh ceh.. ingin mengetahui sejarah bugis di Malaysia.. ini dia 100% copy cat daripada www.portalbugis.com.. baca artikel asal di sini..


Sebaik sahaja Raja Bugis menerima utusan dari Raja Sulaiman, angkatan tentera Bugis terus datang dengan 7 buah kapal perang menuju ke Riau. Raja Kechil telah ditumpaskan di Riau dan melarikan diri ke Lingga dalam tahun Hijrah 1134. Sebagai balasan, Raja Sulaiman telah bersetuju permintaan Raja Bugis dimana  mereka mahukan supaya raja-raja Bugis dilantik sebagai Yamtuan Besar atau Yang Di-Pertuan Muda, bagi memerintah  Johor, Riau and Lingga secara bersama jika semuanya dapat ditawan.


Setelah Bugis berjaya menawan Riau, Raja Sulaiman kemudiannya pulang ke Pahang, manakala raja Bugis pula pergi ke Selangor untuk mengumpulkan bala tentera dan senjata untuk terus menyerang Raja Kechil. Semasa peninggalan tersebut, Raja Kechil telah menawan semula Riau semasa raja Bugis masih berada di Selangor.


Setelah mendapat tahu Riau telah ditawan oleh Raja Kechil, Bugis terus kembali dengan 30 buah kapal perang untuk menebus semula Riau, semasa dalam perjalanan menuju ke Riau, mereka telah menawan Linggi (sebuah daerah di Negeri Sembilan) yang dikuasai oleh Raja Kechil. Setelah Raja Kechil mendapat tahu akan penawanan itu, baginda telah datang ke Linggi untuk menyerang balas. ddPehak Bugis telah berpecah dimana 20 buah dari kapal perangnya meneruskan perjalanan menuju ke Riau dan diketuai oleh 3 orang dari mereka. Raja Sulaiman telah datang dari Pahang dan turut serta memberi bantuan untuk menawan semula Riau. Dalam peperangan ini mereka telah berjaya menawan kembali Riau dimana kemudiannya Raja Sulaiman dan Bugis telah mendirikan kerajaan bersama.

Setelah mengetahui penawanan Riau tersebut, Raja Kechil kembali ke Siak kerana baginda juga telah gagal menawan semula Linggi dari tangan Bugis. Hingga kini Linggi telah didiami turun-temurun oleh keturunan Bugis dan bukan daerah Minangkabau.


Pada tahun 1729, Bugis sekali lagi menyerang Raja Kechil di Siak dimasa Raja Kechil ingin memindahkan alat kebesaran DiRaja Johor (Sebuah Meriam) ke Siak. Setelah mengambil semula kebesaran DiRaja tersebut, Raja Sulaiman kemudiannya ditabalkan sebagai Sultan Johor dengan membawa gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah yang memerintah Johor, Pahang, Riau, and Linggi.


Sultan Sulaiman telah melantik Daeng Marewah sebagai Yamtuan Muda Riau. Kemudian adik perempuannya Tengku Tengah pula dikahwinkan dengan Daeng Parani yang mana telah mangkat di Kedah semasa menyerang Raja Kechil disana.  Seorang lagi adik Sultan Sulaiman Tengku Mandak dikahwinkan dengan Daeng Chelak ( 1722-1760) yang dilantik sebagai Yamtuan Muda II Riau 1730an. Kemudian anak Daeng Parani, Daeng Kemboja dilantik menjadi Yamtuan Muda III Riau (yang juga memerintah Linggi di Negeri Sembilan).


Anak Daeng Chelak, Raja Haji dilantik sebagai Yamtuan Muda IV Riau dimana baginda telah hampir dapat menawan Melaka dari tangan Belanda dalam tahun 1784 tetapi akhirnya baginda mangkat setelah ditembak dengan peluru Lela oleh Belanda di Telok Ketapang, Melaka. Baginda telah dikenali sebagai Al-Marhum Telok Ketapang.


Dalam tahun 1730an, seorang Bugis bernama Daeng Mateko yang berbaik dengan Raja Siak mengacau ketenteraman Selangor. Ini menjadikan Daeng Chelak datang ke Kuala Selangor dengan angkatan perang dari Riau. Daeng Mateko dapat dikalahkan kemudiannya beliau lari ke Siak. Dari semenjak itulah daeng Chelak sentiasa berulang-alik dari Riau ke Kuala Selangor. Lalu berkahwin dengan Daeng Masik Arang Pala kemudian dibawa ke Riau.


Ketika Daeng Chelak berada di Kuala Selangor penduduk Kuala Selangor memohon kepada beliau supaya terus menetap di situ sahaja. Walau bagaimana pun Daeng Chelak telah menamakan salah seorang daripada puteranya iaitu Raja Lumu datang ke Kuala Selangor. Waktu inilah datang rombongan anak buahnya dari Riau memanggil Daeng Chelak pulang ke Riau dan mangkat dalam tahun 1745.


Pakaian tradisional bugis.. pakaian ini masih dipakai oleh pasangan pengantin masyarakat bugis di negeri Sabah, sumber cikguanah.blogspot.com


Pakaian tradisional Bugis.. baju Bodo.. sumber smamuhiyogya.org

'Askara Lontara Bugis'.. tulisan Bugis, sumber http://w-yudi.blogspot.com

52 comments:

Cik TeN10 said...

antara banyak2 daeng sapa paling hensem wehh ?? haha

agak2 nt kau kawin kau nak pakai baju yg mna satu ??

ABU said...

hahahahahaha sengal.. mstila daeng Abu paling enchem :P

nnti kawin aku nak pakai yg macam baju color merah tu.. tapi nak tukar p kolor pink hahahahahaha..

APAN said...

ada gak kaitan ngan negeti pahang aku tuh.haha...
baju bodo?betul ke nama tuh?
smart la ko pakai baju tu kawen nanti bro :)

Cik TeN10 said...

aitt dlm cerita kau td xde plak daeng Abu.. apesal tiba2 muncul daeng Abu ni ?? dtg dr mana? hahaha

oohh kau suka color pink ??? first time aku jumpa lelaki suka pink.. ;p

Cik TeN10 said...
This comment has been removed by the author.
EmpayarUtama said...

pernah gi majlis kawin orang bugis dj cakap melayu loghat bugis cam org terengganu banyak 'g' kat belakang (bukan g-string aaa hahahahah)

Azham Vosovic said...

kawan saya ramai bugis...kacak2 cantik2 belaka hehehe

KhaiRin said...

oooo org bugis rupanya...
ms sekolah dulu ramai kwn2 sekelas org bugis dr johor.
n kg sy, x jauh dr telok mas, melaka. sebut je jln raja haji or jalan tambak bugis...seme org tau

khairul akmal bin azman said...

org bugis byk lawa2..

SoLy SoLicious said...

rumet saye org bugis... bugis sabah..

rozeeta rashid said...

nak belajar tulisan bugis lah. haha.

Afzainizam said...

۞۞۞۞ Salam Awal Muharram ۞۞۞۞

"AGA GAREBA .. madicing ko?
foleh figi ko?"
" ugi ko Abu, botting ka dek pa "
"furah no mandre nandre?"

Kalau ko jumpa orang bugis benda wajib dia tanya macam kat atas tu...

aku berketurunan bugis tapi dah mix ngan jawa lah..

Afzainizam said...

orang bugis terkenal memiliki budaya yang unik,orang bugis memiliki bahasa sendiri dan ada huruf tulisan. Bagi suku-suku lain, orang Bugis sering dianggap sebagai orang yang berkarakter keras... Garang lah kiranya... Sememangnya orang bugis selalu membawa identitas bugisnya di mana mana.

But orang Bugis sebenarnya menjunjung tinggi kehormatan. Sangat menghormati tetamu yang datang kerumah... sebenarnya orang bugis adalah orang yang sangat ramah, menghargai orang lain dan menjunjung tinggi kesetiakawanan


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
doa akhir tahun dan awal tahun

Rtp Farra Arisha said...

most of the people yang asalnya berketurunan bugis cantik2 belaka..it's fact..some of my indonesian friends pun berketurunan bugis..hehe. sepertinya bahasa bugis memang susah difahami :O

ABU said...

licious.. sabah pada edi'.. bugis gak ni drpd sabah :D

rozee.. hahaha try la, aku pun tak reti..

Nizam..meh sini aku jawab..
"AGA GAREBA .. madicing ko?
madeceng mo kasik na..

foleh figi ko?"
(ini aku tak faham)

" ugi ko Abu, botting ka dek pa"
eya ugi' to' dekpa botting, bujang ka'..

"furah no mandre nandre?"
furam mo' mandre nandre sibawa balesu..

kah kah kah.. tak tahu betul ke tak.. betul bugis sgt memndang tinggi kehormatan, menghormati orng lain serta cantek2 dan enchem2 orngnya hahahaha :D

farra.. ya itu sda pasti benar donk.. gua jugak belum bisa kuasai bahasa bugis spenugnya.. cuma ngerti sikit2 doang..

khairul akmal bin azman said...

abu..ko owg mane lak.?

ABU said...

Lahad Datu Sabah..:D

sergeant keroro said...

member aku ada jugak orang bugis, hehe

kajaharuna said...

yeah, jangan kamu buat main tu anak bugis, pendekar tu.. garang2 semuanya..

ceh, baju toko lagi. hahaha

Lea Isnawi said...

wah berdarah bugis ker?

Bella Bell said...

baru aku tahu ko keturunan bugis. ^^



mohon daeng abu. hihi.

onie said...

kamek teringin mok tangga daeng abu berpakaian tradisional bugis :D

Abg Stalker said...

aku ada keturunan bugis.tp nenek moyang la. :D

i am S!L4H.. said...

untung laaa. hehe


wah2 tetibe nk blushing bole?

Anak Wak Mail said...

Bugis. aku tak tahu pape pasal bugis.tp sekarang dah tahu dah.

afzainizam said...

"mandre mi nisso ko... nanak iye "

foleh figi ko? maksudnya kau dari mana?

So ko jawab lah "iyak foleh Sabah"

"Lekkah bola na abu yuk.." "Jokka naik kapla luktu " sampai bola na abu nanti tindro-tindro la"

Kat tempat aku sebut "kepla luktu" tu kapal terbang kot.. ehhh aku pun dah tak berapa ingat lerr..

Yang pasti bila Arwah nenek aku marah masa ngaji Quran kat aku selalu dia cakap.... Hauweehhh... "aga tu? Ma benak-benak nanak iyekk...Alif rasik na Aa" masih terngia-ngia lagi kata-kata dia tu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
baka anjing terlarang masuk malaysia
baka anjing terhad masuk malaysia

afzainizam said...

So aku harap ko dapat lah buat satu kamus translation bahasa bugis ni... kat blog ko... sebenarnya aku pun nak belajar gak sebabnya bahasa bugis kat johor dan sabah mungkin ada beza dari segi sebutan dan loghat...

sebabnya kata ayah aku bahasa bugis ni ada 7 loghat ikut daerah sulawesi...

so hope boleh kumpul orang bugis kat blog ko nanti yerr...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
baka anjing terlarang masuk malaysia
baka anjing terhad masuk malaysia

Daddylicious said...

peh panjang lebar sekali komen afzainizam...good info ..!

Apple Pearl said...

cantek2nya baju kahwinnya,,hikhik..kita kena bangga dgn bgsa kita..xperlu malu,karna smua org sama ja..betul xda bro??

Apple done folloew sni..:)

Saiazuan said...

pelik tul tulisan diorng ni

ekin alias said...

haha tak pernah lak jumpa org bugis kat johor ni... =.="" jawa je pernah :D

A retarded kitty said...

aku tertidur masa baca entri ni.

kekeke

El-Janna said...

saya pun keturunan bugis^^

dhiera said...

perghhh... belajar sejarah hari ni~
hai org bugis!

Wilayah Sepet Kuku said...

As salam,

Fa da edik meto'..eya ugik ka, indok ku..ambok ku, sappo ku e'maneng ugik..

Engka sappo na indukku botting ki tanah ugik, Makassar...botting mafake' waju bodo.

Eya Ugik Benut, Pontian.

:)

Liyana Zahim said...

Sy juge bugis.. Tp bugis campo siam.. Hahahah.. :D

anak penguin tembam said...

Yeahhhh .. Aku juga bangga jd org bugis .. =)

adan said...

Padaidi padaelo..

abu entri kau panjang sgt.. main perang2 sudah.. hehe.. btw aku ada satu puisi nak kongsi ngan kau.. harap kau baca anggota..


Manusia Bugis

Manusia Bugis dilahirkan begitu
Roh perwira tinggalan moyang
Tidak mungkin digalang ganti
Biar beribu tahun berganti

Manusia ini dijadikan begitu
Agama dijunjung,adat dikendong
Bersatu sebati menjadi darah
Menjadi nadi hingga ke tanah

Manusia Bugis begitu sifatnya
Kental juang rajin usaha
Mawatang makkareso tak kira di mana
Keras hati bersemangat waja
Tinggi peribadi baik pekertinya
Besar ego mulia hatinya
Panjang akal luas langkahnya

Manusia Bugis istimewanya begitu
Dicabar jangan
Dihinapun jangan
Ulu pedang jadi taruhan

Rela mati pertahan maruah
Siri' dijaga pesse dipelihara
Derita saudara ditanggung sama
Pada idi pada elo
Sippatottong sippatuo
Menjadi pegangan setiap perjalanan

Keringat yang mengalir dari tubuhnya
Umpama air sakti tinggalan pendeta
Penerus kehidupan zaman berzaman
Tenaga yang dikerah dari jernih perihnya
Umpama titisan embun suci
Menjadi azimat penerus warisan

hasil Karya: Asmiaty Amat

.miszbelle. said...

aq bugis..tp haram sikit pun pasal bugis aq ta tau..sbb arwah nenek aq ta penah cite..lgpun die ckp melayu,sikit2 jawe sbb arwah atuk aq jawe..lg satu, atuk sedare aq bitau,aq dr keturunan Panglima Awang, panglima kuat Raja Kecil dulu..anyone ade maklumat pasal die?saje nk tau..

Haruno Hana 하나 said...

tau sikit2 je sal Bugis.. sal Daeng yg mnolong Raja Kechil je... tp tgok baju pengantin tu mcm baju pengantin bangsa Cina je sbb kaler merah :D

lelamaisara said...

Hai org bugis..tau jugak sikit2 pasal orang bugis ni..:)

lelamaisara said...

Hai org bugis..tau jugak sikit2 pasal orang bugis ni..:)

Mentera Al-Malakawi said...

nie blog kumpulkan org bugis ke??
saye pon org bugis+acheh(tapi sedara nenek pure bugis..saya keturunan Panglima Jenal yg berperang di Bukit Supai,K.Linggi,Melaka..Sape yg ade info..bley share x?huhu..

Anonymous said...

betulke...penghulu mukim & org besar di pahang dahulu ramai dari keturunan bugis?

Anonymous said...

Anjing , kucing, hamster , ikan, burung beo - siapa yang Anda pilih? Atau mungkin apa yang binatang eksotis - ular, buaya, kadal, monyet ?

Yatie Omar said...



Salam.. Aga gareba???...hehe
Saya pun bangga jadi anak Bugis.
So minta share maklumat ini.
Thank you..:)

pengkritik yang jujur said...

bugis2 tak suka duduk satu tempat lame sangat...bugis suka merantau..bugis jangan lupa siriemu!!hormati tetamu mu..setia kepda yag satu...k....

El-Janna said...

ooooo

anadz shafiq said...

Wei! Ajar aku bahasa bugis gak. Aku keturunan bugis mix jawa. Acaner lak nih?

f@r@h@n@ said...

Bugis + melayu

Anonymous said...

Gua lagi kacak dari daeng2 sekalian..Sebab gua bugis+jawa+melayu,sebab tu dapat awek bugis+minang..

Mohd Azrul Nizam Junaidi said...

Yang di maksudkan dengan Raja Sulaiman tu siapa ya? Sebab ada yang mengatakan asal Bugis adalah dari Nabi Sulaiman. Kalau mengikut sejarah Islam berdasarkan salasilah Rasul yang 25 sepertinya ada percanggahan. Mohon maaf..saya minta penjelasan sebab saya sedang mengkaji suku bugis untuk dibentangkan. Terima Kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!