Thursday, May 26, 2011

Tips, petua, cara untuk mengelakkan perut buncit

Perut buncit adalah masalah yang di hadapi oleh lelaki dan perempuan, tapi nampak sangat lelaki lagi banyak kot hahaha... sebenarnya perut buncit tidak berlaku pada orang yang berbadan gemuk sahaja, tetapi ia juga boleh berlaku pada lelaki/ perempuan yang berbadan kurus.. Perut buncit selalunya disebabkan oleh cara hidup dan amalan pemakanan yang kurang sihat.. untuk mengelakkan masalah perut buncit, berikut adalah langkah langkah yang boleh diambil..


1. elakkan pengambilan garam yang berlebihan.. kalau korang ingat masa sekolah dulu, kita ada belajar tentang konsep osmosis.. so kalau kita mengambil garam yang berlebihan, tahap kepekatan tisu badan kita akn tinggi dan air akan meresap pasuk ke dalam badan(tidak dikumuhkan)..dan dengan itu berat badan akan bertambah..ya kan..

2. elakkan pengambilan karbohidrat berlebihan. di dalam badan karbohidrat akan di tukar kepada glikogen atau di simpan sebagai sumber tenaga (stock).. jika ia tidak dibakar(tukar kepada tenaga) sama seperti garam, ia akan mengubah tahap kepekatan dalam badan.. sebab tu kita kena bersenam untuk membakar karbohidrat dalam badan.. kan.. kan..

3. elakkan makan makanan yang mempunyai banyak minyak (goreng goreng).. ini sudah jelas terang dan nyata lagi bersuluh, minyak adalah lemak.. lemak dicernakan agak lambat di dalam badan sehingga ia sangat mudah menempel dan bertumpuk di dalam perut..dan...buncit!!

4. elakkan mengambil minuman bekarbonat.. tahu tak jika minuman bekarbonat di minum ia tidak akan dicernakan di dalam badan melainkan tersimpan di dalam perut(keluar sebagai kentut)... mungkin kita dapat membayangkan jika gelembung gelembung udara tadi mengendap di dalam perut...yaaaaa perut akan membuncit..wah well done buncit!!..hahaha

Itu jak yang aku dapat kongsikan kat korang, betul ke tak yang aku cakap ni korang fikir la sendiri ya.. rajin rajin la godek internet ni, jangan asyik main blog jak.. grrr.. jangan jadi buncit...ok! good luck hahaha

17 comments:

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

wah..pnh gak wat entry pasal BUNCIT secara xsengaja ni..hehe..

http://nusha1706.blogspot.com/2011/04/perut-buncitcmna-nak-kurgkan.html

Dayana Nasir said...

lagi satu jangan makan sambil minum sambil makan sambil minum. hahaha

apik pehe said...

huhu..apik takot gak bncet

adwafarahin said...

baik doktor!
sye akan amalkan :)

Anonymous said...

Terlambt la bu...
Ak terbuncit sdh..
Huhu

ABU said...

nuyu:wah kebetulan..:D

yana:ya betul betul..

apik:haha soon u will..

adwa:doktor la kan hahaha

mushroom said...

buncit itu sexy what

syrupmasin said...

nih la yg aku carik..goreng-goreng tuh la yg sedapp..adoii... :D

Aman Ibrahim said...

Thanks for the tips..
sedikit sebanyak membantu
nice entry..

meaw said...

hehehe,saya nak boncet la.... :P

bang abu,kita dah follow la,ce tgk leklok kat follower tu,kesian kat kita auw,huhu

A retarded kitty said...

buncit tu sexy!

Miecyber said...

Tips yang bagus...

Makasih sobat...

Hotel Gantung

Piah Becok said...

aaaaaaa... tak suka masin. senak gigi nak telan. tapi tang air gas tu.... kenkadang minom gak setin. opppsss, kantoi.

terbaru--> SECEBIS DAGING DI MATA KAIL --> .download.

ABU said...

masin:ha ya gorng2..aku pun suka jugak..nasi goreng kampung!!

aman: haha ok no prob..

meaw: i tahu..saje na kacau u..auw!!

kucen/kitty:wau!! i tak sexy ke u..

cyber:ok jk..

piah: ha minum la bnyak2 kola..hujung2 baru tau..bhaya U..:D

miss.Addin said...

haha nice tips ! :)

jangan makan masin nanti darah tinggi :) haha yeke ?

Abu Huzaifah said...

err.. aku cube nak jadi gemuk.. aku mkn bnyak... hari2 berpinggan2.. tk gemuk2 jugak...sbab?? aku kuat bersukan...hehe..cube lah..

Puteri Iqa Izyan said...

ais pon tak bolek jugak kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!