Tuesday, May 17, 2011

Perbandingan: Kedudukan Malaysia dalam senarai Hutang Luar

Mari kita lihat kedudukan Malaysia dalam senarai perbandingan Hutang Luar (external debt) antara negara.. hutang luar (external debt) ialah sebahagian daripada jumlah keseluruhan hutang yang dimilki oleh negara kepada creditor luar.. jumlah hutang mungkin sahaja daripada kerajaan, syarikat suasta, ataupun pihak persendirin.. ini termasuk duit hutang kepada bank-bank komersil swasta, kerajaan lain, atau International Financial Institutions seperti IMF dan Bank Dunia.. huhuhu.. kira top 50 jugak kita ni kan.. punya banyak hutang kita di negara luar.

Rank
countryDebt - external Date of Information
1United States
$ 13,980,000,000,000
30 June 2010
2European Union
$ 13,720,000,000,000
30 June 2010
3United Kingdom
$ 8,981,000,000,000
30 June 2010
4Germany
$ 4,713,000,000,000
30 June 2010

.
.
.
.
.
.


42Saudi Arabia
$ 82,920,000,000
31 December 2010 est.
43Thailand
$ 82,500,000,000
31 December 2010 est.
44South Africa
$ 80,520,000,000
30 June 2010 est.
45Malaysia
$ 72,600,000,000
31 December 2010 est.
46Qatar
$ 71,380,000,000
31 December 2010 est.
.
.
.
.
.
.


192Anguilla
$ 8,800,000
1998
193Wallis and Futuna
$ 3,670,000
2004
194Niue
$ 418,000
2002 est.
195Brunei
$ 0
2005
196Macau
$ 0
2010
197Palau
$ 0
FY99/00
198Liechtenstein
$ 0
2001

Sumber daripada cia.com (lihat senarai penuh).. Amacam? boleh tak kita berbangga dengan kedudukan kita?..

27 comments:

sYaza said...

ya allah..masia ni..buat hutang..tu la..buat lagi web malaysia yang mhl2 tu..bazir je..hahahaha...eh..eh..membebel plak.. =))

Aisyah Aina said...

tak pe la....jom kita tolong bayarkan hutang tu...hahaha :D

ABU said...

syaza: banyakkan hutang..baru best..hahah

aina: tak nak la..hutang bawa ke mati, bayar masing2.. keh keh..

syrupmasin said...

fuyooo..hebat malaysia..

ABU said...

keh keh..hebat kan malaysia..bngga jadi anak malaysia..:D

Mrs.Yie said...

kalau x dapat bayar,jangan sampai negara tergadai sudah..

mykhalis said...

hatang-hutang buat ape ek?

ABU said...

mrs yie: sngt bersetuju dgn anda :D

en kalis: ni msti hutang2 trkumpul drpd syarikat2 dlm ngara kepda syrikt luar atapun kerjaan malysi berhutang kat mana2 luar sana..macam2..need stdy more..:D

faiz said...

tambah lagi hutang..baru hidup rakyat senang..heheh

KISAH CINTA NASI LEMAK said...

tu pasal diorang paksa rakyat bayar ptptn sebab nk bayar hutang kat luar negara... ekekekekekeke..

harrazdani said...

hasil banyak hutang pun banyak....sama laaa kalau makin gaji besar makin banyak hutang...ini menunjukkan kita boros dan ikut nafsu berbelanja (biar papa asal bergaya)...makna pengurusan ekonomi kerajaan kita???? huhuu paham2 jer laaa yer

Farhan Zulhusmi said...

xsukalah..
Malaysia ada hutang...cuba jadi mcm Macau..xde hutang...emmm

nfdeeda_zubir said...

Malaysia dihati kuu ~

YOUsoF said...

Tiada hutang, tiada penghasilan...


Sendiri mau hingat la Bu.. kan.

qamarguyz said...

salam ziarah..
patut la rakyat semua berhutang..
memang kaya ngan hutang jew kita nie..jangan bankrup sudah!

adwafarahin said...

errr byknye laa
bile mampu setel yer agak2?

saya YANA said...

tak patut bangga... malu2... tak pasal2 kene tendang dari negara sendiri nanti...

APAN said...

mmg kaya la brunei...xde PTPTN lansung. haha...

ayie said...

boleh tahan banyak hutang.. so nak salahkan rakyat ke?

cantekk said...

bangga sebab utang? ;-D huhu
ape lagi, sila la bsyukur..
berterima kasih sikit
negara byk hutang gara2 kita la...
lpas ni takyah la bising2, gula naik doposen je pon mcm naik dopo inggit..

*haha tetibe..ampun!

tia @ Ini Kisah Tia said...

mak aih , top 50 lagi tu ..

ABU said...

abng faiez: hahaha hutang keliling pingang..mampus...

abng spender: hahaha ptptn..mls nak dengr..bayar tak habis2..damm

abang harrazdani: yes sngt bersetuju dgn abng dani :D

abng farhan: bnyak hutang..bwak ke mati..takut seh

kak zubir: hatiku di malysia..

abng yousof: hutang hutang..nak hutang duit ko 2 rheinggit..blh? haha

abng guyz:mmg pun budaya kita ni ialah budaya hutang..adoy..

kak adwa:tak blh..naikan harga gula dgn ron95..bru blh byar..keh keh

abng apan: tau tak pe..kecik je negara dia..tak bnyak kos pun..

abng ayie: jgn menunding jari..apa lagi, salahkan kerajaan la.. sapa soh bagi subsidi bnyak sngt..kan dah tak de duit nak bayar..hahaha

kak cantekk:pasni tak ya mkn gulala..buat penyakit je..hehe

kak tia: top malatop!! kabomm bam!!

kak yana: malu tak malu...haha

SITOT said...

o0..o0..o0..

ishiko said...

wowooo.. fenim nye tgk nombor...
rrr... xtahan... @_@

adan said...

banyaknya hutang malaysia... ish..ish..ish..

ABU said...

sitot: oh. hoi..:D

ishiko: bnyk kan tu yg fenim tu haha

adan: budaya menghutang..dah kebiasaan..patut perlu di elak..

Ayie said...

malaysia banyak habis duit kat subsidi kot.. haiz.. negara berhutang untuk kesenangan rakyat.. best woo.. HAHAHA..

Tapi malaysia kalah dgn thailand laa.. cisdel sungguh.. ^^


*baru aku sebab nampak kenapa kerajaan nak naikkan harga gula.. banyak hutang rupanya negara nih.. hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bau Busuk!!